اسم الکتاب : عناوین الاحکام؛ ترجمه وشرح متن لمعه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 311
ذ: اگر شخصى كه وظيفهاش حجّ تمتع است متلبّس به عمره تمتّع شد ولى
پيش از آن كه آن را به اتمام رساند بواسطه مانعى همچون حيض و يا نفاس و يا عذر
ديگرى نتوانست آن را ادامه دهد سپس بعد از برطرف شدن مانع اگر بخواهد دنباله اعمال
را تعقيب كند وقت ضيق بوده و قهرا نمىتواند حجّ را درك كند در اينجا وظيفهاش آن
است كه از عمره تمتّع به حجّ افراد عدول كرده و حجّ را كاملا بجاى آورد و پس از آن
عمره مفرد را انجام دهد.
برخى از احكام حجّ
قران و افراد
1- در حجّ افراد نيّت احرام شرط و معتبر مىباشد.
2- در حجّ افراد شرط است كه حاجى براى حج يا از ميقات محرم شود و يا از
منزلش مشروط به اينكه خاناش تا عرفات نزديكتر از ميقات تا آنجا باشد.
3- آنچه در حجّ افراد گفته شد عينا در حجّ قران نيز معتبر است با اين
تفاوت كه در عقد احرام اين حج لازم است حاجى سوق هدى نموده و در صورتى كه هدى
(قربانى) بدنه يعنى شتر بوده باشد آنرا اشعار [1] و اگر غير آن است تقليد نمايد.
و مقصود از تقليد آن است كه حاجى نعل و كفشى را كه در آن نماز خوانده
اگر چه نماز نافله باشد بگردن حيوان بياندازد.
[1] منظور از اشعار آن است كه كوهان شتر را
از طرف راست چاك زده و آن موضع را به خون حيوان آغشته كند.
اسم الکتاب : عناوین الاحکام؛ ترجمه وشرح متن لمعه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 311