ندارد. من، حرف جارّ، اهل، مجرور به « من » متعلّق به « استقرّ » ، مضاف و « الكتاب » مضاف اليه و مضاف و مضاف اليه صفت است براى « الّذين » واو، عاطفه، المشركين، معطوف به « الذين » فى: حرف جار، مجرور به « فى » مضاف، متعلق به « استقّر » خبر براى « انّ » جهنم، مضاف اليه براى « نار » خالدين، حال است از « اسم انّ» فيها، جار و مجرور،
متعلق به « خالدين » ، اولئك، مبتداء اوّل هم، مبتداء دوّم شرّ،
مضاف، البريّه، مضاف اليه، مضاف و مضاف اليه خبر است براى « هم » و جمله « هم شر البريّة» خبر است براى « اولئك » .
سؤالات و تمرينات ص (151- 150)
1- فعل ماضى چيست؟ و بر چه مبنى مىباشد؟
2- مضارع را تعريف كرده و براى آن مثال
بزنيد.
3- فعل مضارع را چرا مضارع مىنامند؟
4- فعل مضارع چه وقت مبنى مىشود آنرا با
مثال روشن كنيد.
5- فعل ماضى و مضارع را از جملات زير
استخراج كرده و علامت اعراب و بناء را متذكّر شويد:
الف:
«انّالّذين ارتدّوا على أدبارهم من بعد ما تبيّن لهم الهدى ألشّيطان
سوّل لهم و أملى لهم»
( محمد: 47- 25)
ب: «فلمّاأن جآء البشير ألقاه على وجهه فارتدّ بصيرا قال ألم اقل لكم إنّى
أعلم من اللّه ما لا تعلمون» ( يوسف 12- 96)