اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 42
در مقام وضع تصوّر مىنمايد.
نكته دوّم
قبلا گفتيم در وقت وضع لازم است معنا تصوّر گردد و سپس بيان نموديم
كه تصوّر معنا به دو نحو ممكنست:
1- تصوّر معنا بنفسه يعنى نفس معنا تصوّر شود بدون وساطت چيز ديگر.
2- تصوّر معنا بوجهه يعنى عنوان و وجه آنرا تصوّر نموده و بدينوسيله
بمعناى مطلوب اشاره نمائيم.
پس از توجّه به ايندو نكته اكنون مىگوئيم:
با در نظر گرفتن دو نحو مذكور و بملاحظه اينكه معنا گاهى خاصّ (جزئى)
و زمانى عامّ (كلّى) مىباشد مىتوان براى وضع چهار قسم عقلى ذكر نمود:
1- معناى تصوّر شده جزئى بوده و موضوعله نيز همان معناى جزئى باشد و در
اصطلاح از آن به وضع خاصّ و موضوعله خاصّ تعبير مىكنند و بعبارت ديگر:
واضع معنائى را كه تصوّر كرده جزئى و خاصّ بوده و سپس لفظ را براى
نفس معناى جزئى قرار مىدهد بنابراين معنا بنفسه تصوّر شده نه بوجهه و عنوانه زيرا
واضع در مقام وضع نفس معنا را تصوّر نموده است.
2- معناى تصوّر شده كلّى بوده و موضوعله نيز همان معناى كلّى باشد و در
اصطلاح از آن به وضع عامّ و موضوعله عامّ نام مىبرند و بعبارت ديگر:
واضع معنائى را كه تصوّر نموده كلّى و عامّ بوده و سپس لفظ را براى
همان معناى كلّى قرار مىدهد از اينرو در اينفرض نيز معنا بنفسه تصوّر گرديده نه
بوجهه و عنوانه چه آنكه واضع در مقام وضع معناى كلّى را تصوّر كرده و لفظ را براى
همين معنا قرار داده است.
3- معناى تصوّر شده كلّى بوده و موضوعله افراد اين كلّى باشد نه نفس
كلّى و در اصطلاح از آن به وضع عامّ و موضوعله خاصّ نام مىبرند و بعبارت ديگر:
واضع معناى كلّى و عامّ را تصوّر كرده و سپس لفظ را براى افراد آن
قرار
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 42