اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 368
قضاء مىشود فلذا اتيان فعل بعد از وقت از باب قضاء و تدارك فائيت در
اوّل وقت مىباشد.
و بعضى ديگر از ايشان اظهار نمودهاند:
فعل در آخر وقت واجب است و قبل از آن مستحبّ مىباشد و اتيان بآن قبل
از انتهاء وقت از باب آوردن مستحبّى است كه غرض بواسطهاش ساقط مىگردد مانند
انجام غسل جمعه در روز پنجشنبه و شب جمعه كه محصّل غرض مولى است و گروهى ديگر از
ايشان به تأويلات ديگر پرداختهاند.
ولى تمام اين اقوال از نظر علماء ما متروك و مردود بوده و بطلانشان
واضح و روشن است از اينرو ما احتياجى نداريم كه در ردّ آنها باطاله سخن بپردازيم.
بيان مراد
قوله: و انّما اختلفوا فى جوازه عقلا: ضمير در « جوازه » به واجب موسّع راجع است.
قوله: فينافيه الحكم بجواز تركه: ضمير منصوبى در « ينافيه » به منع از ترك راجع مىباشد.
قوله: و الجواب عنه: ضمير در « عنه » به اشكال راجع است.
قوله: المحدود بحدّين: مقصود از « حدّين » حدّ ابتداء و حدّ انتهاء مىباشد.
قوله: يسع لايقاعها فيه عدّة مرّات: ضمير در « لايقاعها » به طبيعت فعل راجع بوده و ضمير در « فيه » به وقت عود مىكند.
قوله: كان لها افراد طوليّة: ضمير در « لها » به طبيعت فعل راجع است.
قوله: و هو طبيعة الفعل الخ: ضمير « هو » به نفس المأمور به راجع است.
قوله: عدا فرد واحد: مقصود فردى است كه بواسطهاش
طبيعت فعل وجود پيدا مىكند.
قوله: و الاتيان به قبله: ضمير در « به » به فعل و در « قبله » به آخر الوقت برمىگردد.
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 368