اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 340
و الحقّ انّه ليس شرطا فى الوجوب و لا فى غيره من الاحكام، بل
التّكاليف الواقعيّة مشتركة بين العالم و الجاهل على حدّ سواء.
نعم، العلم شرط فى استحقاق العقاب على مخالفة التّكليف على تفصيل
يأتى فى مباحث الحجّة و غيرها ان شاء اللّه تعالى و ليس هذا موضعه.
ترجمه:
تنبيه
معلوم باشد كه هرواجبى نسبت به شرائط عامّه يعنى بلوغ، قدرت و عقل
واجب مشروط محسوب مىشود يعنى وجوب در هرواجبى مشروط است بحصول اين سه امر در
نتيجه بايد گفت:
كودك، ناتوان و ديوانه در واقع بهيچ وظيفه و تكليفى مكلّف نمىباشند.
و امّا علم:
برخى از ارباب فنّ فرمودهاند:
علم نيز همچون بلوغ و قدرت و عقل از شرائط عامّه تكليف بحساب مىآيد
ولى حقّ از نظر ما اينستكه علم را نه شرط وجوب مىتوان قرار داد و نه غير آن از
احكام ديگر بلكه تكاليف واقعى بين عالم و جاهل بيكسان مشترك بوده و جملگى در يك
عرض بآنها موظّف و مكلّفند.
بلى، بايد اعتراف نمود كه علم شرط در استحقاق عقاب بر مخالفت تكليف
است چنانچه تفصيل آن در مباحث حجّت و غير آن انشاء اللّه خواهد آمد و اينجا مح 9 ل
تعرّض آن نمىباشد.
بيان مراد
قوله: الى الشّرائط العامّة: جهت آنكه بامور سهگانه مذكور
شرائط عامّه گويند اينستكه عامّه تكاليف مشروط بوجود اين سه امر هستند و استقصاء
مقتضى است كه بگوئيم:
هيچ يك از تكاليف خمسه بدون اين سه وجود پيدا نمىكنند.
قوله: مشتركة بين العالم و الجاهل على حدّ سواء: چنانچه رأى محقّقين از
اماميّه
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 340