اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 295
كه تقييد ممكن نيست از مجرّد عدم تقييد نمىتوان اراده اطلاق را كشف
كرد چه آنكه طبق گفته سابق عدم تقييد اعمّ است از اينكه تقييد ممكن بوده و مولى
آنرا قصد ننموده يا اساسا ارادهاش مستحيل و غير ممكن مىباشد.
بيان مراد
قوله: و الخلاصة انّه لا مانع من التّمسّك: ضمير در « انّه » بمعناى « شأن » مىباشد.
قوله: لانّ المفروض فى هذه الحالة: يعنى در حالى كه حكم و وجوب
تحقّق نيافته است.
قوله: لا امر بها حتّى يمكن فرض قصده: ضمير در « بها » به صلوة راجع است.
قوله: فكيف يعقل ان يكون الامر مقيّدا به: ضمير در « به » به قصد امتثال راجع است.
قوله: و لازمه ان يكون الامر فرع قصد الامر: كلمه « واو » حاليّه بوده و ضمير در « لازمه » به تقييد امر به قصد امتثال راجع است.
قوله: و هذا خلف: يعنى خلاف فرض زيرا فرض كلام
در جائى است كه قصد امتثال فرع وجود امر مىباشد.
قوله: او دور: يعنى اگر امر را فرع بر قصد امتثال بدانيم معنايش اينستكه آنرا موقوف
بر قصد قرار دادهايم و چون قصد نيز موقوف بر وجود امر است لاجرم بايد هركدام از
امر و قصد موقوف بر خودشان باشند و اين معنا بملاحظه اينكه دور است باطل بلكه
مستحيل مىباشد.
قوله: فلا يفرض الّا فى مورد الخ: ضمير نائب فاعلى در « لا يفرض» به اطلاق عود
مىكند.
متن:
النّتيجة
و اذا عرفنا هذه المقدّمات يحسن بنا ان نرجع الى صلب الموضوع، فنقول:
قد اختلف الاصوليّون فى انّ الاصل فى الواجب اذا شكّ فى كونه
تعبّديّا او
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 295