اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 236
سؤال است كه پس چطور اين نزاع بين حضرات واقع شده و گروهى اطلاق
مشتقّ بر ذاتى را كه تلبّس آن بمبدء در زمان گذشته بوده حقيقت دانسته و دستهاى
ديگر مجاز مىدانند.
بيان مراد
قوله: لا دلالة لها على الزّمان: زيرا مدلول اسماء ماهيّت و
ذات بوده و زمان نه عين ذوات است و نه جزء آن اگرچه ظرف براى وجود آنها مىباشد چه
آنكه تمام موجودات در اينعالم زمانى يعنى واقع در زمان مىباشند.
قوله: حتّى اسم الفاعل و اسم المفعول: چه آنكه زمان جزو مقوّم آنها
نبوده بلكه شرط عمل در آنها مىباشد.
قوله: اذا كان اطلاقه عليه بلحاظ حال التّلبّس بالمبدء: ضمير در « اطلاقه » به « عالم » راجع بوده و ضمير در « عليه » به من موصوله برمىگردد.
قوله: فانّ ذلك حقيقة بلا ريب: مشار اليه « ذلك » اطلاق عالم بر موصوف بآن مىباشد.
قوله: لو تقول فيها مثلا: ضمير در « فيها » به جوامد راجع است.
متن: نقول: انّ الاشكال و النّزاع هنا انّما هو فيما اذا انقضى التّلبّس
بالمبدء و اريد اطلاق المشتقّ فعلا على الذّات الّتى انقضى عنها التّلبّس اى انّ
الاطلاق عليها بلحاظ حال النّسبة و الاسناد الّذى هو حال النّطق غالبا، كأن نقول
مثلا:
زيد عالم فعلا اى انّه الآن موصوف بانّه عالم، لانّه كان فيما مضى
عالما، كمثال اثبات الكراهة للوضوء بالماء المسخن بالشّمس سابق بتعميم لفظ « المسخن » فى الدّليل لما كان مسخنا.
فتحصّل ممّا ذكرناه ثلاثة امور:
1- انّ اطلاق المشتقّ بلحاظ حال التّلبّس حقيقة مطلقا، سواء كان بالنّظر
الى ما مضى او الحال او المستقبل و ذلك بالاتّفاق.
2- انّ اطلاقه على الذّات فعلا بلحاظ حال النّسبة و الاسناد قبل زمان
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 236