اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 228
زمان بوده كه وصف قتل برايش نبوده و در اينحال روز جمعه نيز زائل
گرديده همانطوريكه وصف قتل منتفى و زائل شده و بعبارت ديگر:
در روز شنبه ذاتى كه وجود دارد اصلا متّصف و متلبّس بوصف نبوده نه در
گذشته و نه در حال و ذاتى كه بوصف موصوف بوده يعنى روز جمعه فعلا باقى و محفوظ
نيست پس با توجّه باعتبار دو شرط مذكور بايد اسم زمان را از حيطه نزاع خارج
بدانيم.
بيان مراد
قوله: بناء على ما تقدّم: مقصود شرط دوّم مىباشد.
قوله: لانّه قد تقدّم انّه يعتبر الخ: ضمير در « لانّه » و « انّه » بمعناى « شأن » مىباشد.
قوله: فى جريانه بقاء الذّات: ضمير در « جريانه » به نزاع راجع است.
قوله: لانّ الزّمان متصرّم الوجود: مقصود از « متصرّم الوجود» آنىّ الوجود
بودن است يعنى بمحض وجود پيدا كردن زائل مىشود بطورى كه بقاء و دوامى برايش
نمىباشد.
قوله: فكلّ جزء منه: ضمير در « منه » به زمان راجع است.
قوله: فيوم السّبت الّذىّ بعده: ضمير در « بعده » به يوم الجمعه راجع است.
قوله: لم يكن لها وصف: ضمير در « لها » به ذات اخرى راجع است.
متن:
و الجواب
انّ هذا صحيح لو كان لاسم الزّمان لفظ مستقلّ مخصوص، و لكن الحقّ انّ
هيئة اسم الزّمان موضوعة لما هو يعمّ اسم الزّمان و المكان و يشملهما معا.
فمعنى « المضرب » مثلا الذّات المتّصفة بكونها ظرفا للضّرب و
الظّرف اعمّ من ان يكون زمانا او مكانا و يتعيّن احدهما بالقرينة.
و الهيئة اذا كانت موضوعة للجامع بين الظّرفين فهذا الجامع يكفى فى
صحّة الوضع له و تعميمه لما لبّس بالمبدء و ما انقضى عنه ان يكون احد فرديه يمكن
ان
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 228