اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 201
در صورتيكه وضع الفاظ اينچنين باشد نزاعى كه قبلا بين صحيحى و اعمّى
طرح و تقرير شد صحيح بوده و مىتوان آنرا نسبت به الفاظ معاملات اينطور تصوير و
فرض كرد كه:
صحيحى بگويد: اسامى معاملات وضع شدهاند براى خصوص صحيح يعنى
معاملهاى كه تمام اجزاء و شرائطش كه در وجود مسبّب دخيل بوده حاصل باشد.
و اعمّى ادّعاء نمايد: اسامى معاملات در قبال اعمّ از صحيح و فاسد جعل
گرديده.
و منظور از فاسد معاملهاى است كه تأثيرى در حصول مسبّب نداشته باشد
چه عدم تأثير بواسطه فقدان جزء بوده و چه بخاطر نبودن شرط باشد.
2- آنكه الفاظ ياد شده براى مسبّبات جعل و وضع شده باشند.
و منظور از مسبّب نفس ملكيّت و زوجيّت و جدائى و آزادى و امثال اينها
مىباشد.
و بنابر اينكه الفاظ براى مسبّبات موضوع باشند نزاع مزبور قابل فرض
نمىباشد زيرا مسبّبات قابل اتّصاف به صحّت و فساد نمىباشند چه آنكه حقائقى بسيط
و غير مركّب از اجزاء و شرائط هستند.
بلى، مىتوان آنها را موجود يا معدوم دانست و بعبارت ديگر:
اتّصافشان به دو وصف وجود و عدم صحيح است ولى هرگز موصوف به صحّت و
فساد نمىباشند مثلا عقد بيع يا داراى جميع اجزاء و شرائط معتبره هست يا نيست:
پس اگر دارا بود موصوف بصحّت است و اگر فاقد آنها باشد فاسد خوانده
مىشود.
ولى ملكيّت كه مسبّب از عقد است امرش دائرمدار بين وجود و عدم است چه
آنكه عقد وقتى صحيح بود ملكيّت حاصل است و اگر فاسد باشد اساسا ملكيّتى نيست تا
بگوئيم آيا فاسد بوده يا صحيح مىباشد.
در نتيجه بايد بگوئيم:
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 201