اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 179
سپس مىفرمايد:
علاوه بر اين بايد توجّه داشت كه تمام الفاظ شرعى بيكسان نبوده و
جملگى را نمىتوان در يك نسق قرار داد چه آنكه برخى از آنها كثير الاستعمال بوده
همچون الفاظ: صلوة، صوم، زكات و حجّ على الخصوص لفظ « صلوة » كه روزى پنج بار تمام مسلمين آنرا اداء و انجام مىدهند.
لذا بسيار بعيد به ذهن مىآيد كه اينگونه الفاظ در معانى مستحدث و
جديد شرعى در زمان قريب بعصر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بسرحدّ
حقيقت نرسيده باشند.
بيان مراد
قوله: كونها حقيقة فيها: ضمير در « كونها » به الفاظ و در « فيها » به معانى مستحدثه راجع است.
قوله: و ان كان غير بعيد: ضمير در « كان » به كونها حقيقة فيها راجع است.
قوله: بل من المظنون ذلك: مشار اليه « ذلك » كونها حقيقة فيها مىباشد.
قوله: غير انّه لا اثر لهذا الجهل: كلمه « غير » بمعناى « الّا » بوده و ضمير در « انّه » بمعناى « شأن » مىباشد.
قوله: و قد عرفت الحال فى كلماتهم انّه لا بدّ من حملها: ضمير در « كلماتهم » به ائمّه عليهم السّلام راجع بوده و ضمير در « انّه » بمعناى « شأن » مىباشد و ضمير در « حملها » به الفاظ برمىگردد.
قوله: او كلّه محفوف الخ: ضمير در « كلّه » به ما ورد فيه راجع است.
قوله: فى هذا النّزاع: يعنى نزاع در اينكه الفاظ در
معانى مزبور حقيقت بوده يا مجاز مىباشند.
قوله: بالنّسبة اليه: ضمير در « اليه » به ما ورد فى القرآن راجع است.
قوله: على، انّ الالفاظ الخ: كلمه « على » يعنى علاوه بر اين، مضافا.
قوله: على نسق واحد: يعنى على نحو واحد.
قوله: فانّ بعضها كثير التّداول: ضمير در « بعضها » به الفاظ راجع بوده و كلمه
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 179