اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 147
مىبود هرآينه ما را از عمل بر آئين و روش اهل محاوره زجر و منع
مىفرمود و در خصوص خطابات خودش ما را از بناء ايشان ممانعت نموده يا لااقلّ طريق
و مشى خودش را براى ما بيان مىكرد ولى مىبينيم كه شارع در اينمقام ساكت بوده و
كوچكترين قدحى در طريق اهل عرف وارد نساخته و لفظى كه حاكى از عدم رضايت بناء
ايشان باشد نفرموده از اينرو مىتوان جزم و يقين پيدا كرد كه ظاهر از نظر شارع نيز
همچون عقلاء و اهل محاوره حجّت و دليل مىباشد.
بيان مراد
حاصل فرموده مرحوم مصنّف اينستكه:
صحبت از حجّت بودن اصول لفظيّه انشاء اللّه بطور مشروح در مباحث حجّت
خواهد آمد ولى عجالتا بطور اجمال بايد بگوئيم:
بدون ترديد و شكّ اينمقدار را بايد اذعان داشته باشيم كه اصل لفظى
يعنى اصالة الظّهور حجّت است و مدرك و دليل آن بناء عقلاء است چه آنكه اهل محاوره
در تمام خطابات صادره از خود بظهورات اخذ نموده و آنرا محور تفهيم و استفاده قرار
مىدهند بطوريكه ابدا به احتمال خلاف ظاهر از قبيل مجاز، اشتراك، اضمار، اهمال و
اجمال اعتناء و التفاتى نمىنمايند و هرگز امكان اراده اين امور ايشان را از اخذ
بظاهر متوقّف نمىسازد و چون شارع مقدّس در تكلّمات و خطاباتى كه صادر فرموده با
ابناء محاوره صحبت كرده و طرف خطابش ايشان هستند مضافا باينكه نفس شريفش نيز از
آحاد اهل لسان و عرف مىباشد لاجرم در تفهيم مقاصد و مطالب خود همين طريق را
پيموده و روش جديد و مخترعى اتّخاذ نفرموده است بدليل اينكه اگر اينچنين مىبود
بايد آنرا به مخاطبين اعلام نموده و آنها را از كيفيّت و واقعيّتش مطّلع مىساخت و
ما در هيچ تاريخ و مأخذى به طريق متّخذ و مخترع شرعى كه با روش اهل لسان مغاير و متفاوت
باشد برنخورديم و تا بكنون نيز كسى ادّعاى آنرا نيز ننموده و اين خود موجب قطع و
يقين براى ما مىباشد كه شارع نيز رويّه اهل عرف و بناء عقلاء را امضاء و تأييد
فرموده از اينرو همانطوريكه اخذ
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 147