اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 135
تفصيل و شرح آن انشاء اللّه بعدا خواهد آمد.
و اگر شكّ از قسم دوّم بود يعنى حقيقت و مجاز معلوم بوده و در مقصود
و مراد متكلّم از لفظ ترديد و شكّ داشتيم براى احراز اين معنا بايد باصول لفظيّه
كه انشاء اللّه بطور مشروح بعدا ذكر خواهند شد تمسّك نمود.
قوله: الشّكّ فى وضعه لمعنى: ضمير در « وضعه » به لفظ راجع است.
قوله: الشّكّ فى المراد منه: ضمير در « منه » به لفظ عود مىكند.
قوله: و بانّه غير موضوع الخ: ضمير در « بانّه » به « اسد » راجع است.
قوله: و لا يكفى فى اثباتها: يعنى اثبات اوضاع اللّغات.
قوله: فى المعنى الذىّ شكّ فى وضعه له: ضمير در « وضعه » به لفظ و در « له » به « المعنى » راجع است.
قوله: فى تفهيم المعنى المقصود له: ضمير در « له » به مستعمل راجع است.
قوله: فاستعمله فيه على سبيل المجاز: ضمير فاعلى در « فاستعمله » به « مستعمل » و ضمير مفعولى به « لفظ » و ضمير مجرورى در « فيه » به « المعنى المقصود» برمىگردد.
قوله: و من هنا نعلم بطلان طريقة العلماء الخ: مشار اليه « هنا » اعمّ بودن استعمال از حقيقت و مجاز مىباشد.
قوله: بمجرّد وجدان استعماله فى لسان العرب: ضمير در « استعماله » به لفظ عود مىكند.
قوله: كما وقع ذلك لعلم الهدى: مشار اليه « ذلك » اثبات وضع بمجرّد استعمال مىباشد.
قوله: فانّه كان يجرى اصالة الحقيقة: ضمير در « فانّه » به السّيّد المرتضى راجع است.
قوله: بينما انّ اصالة الحقيقة: كلمه « بينما » يعنى در حاليكه.
قوله: فى ذكرها و ذكر مواردها: ضمائر مؤنّث به اصول لفظيّه
راجع است.
قوله: فى حجّيّتها و مدرك حجّيّتها: ضمائرمؤنّث به اصول لفظيّه
راجع است.
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 135