در مفتى اختلاف است كه آيا بايد حىّ باشد يا از ميّت نيز تقليد جائز
است، از نظر ما حق اينستكه، حيات شرط است، زيرا همانطوريكه گفتيم در ادلّه تقليد
اطلاقى نمىباشد.
از اين گذشته با بودن حىّ در جواز تقليد ميّت شك مىكنيم.
علاوه بر آن مىتوان گفت:
ميّت صاحب رأى نيست تا مشمول ادلّه جواز تقليد قرار گيرد.
پايان كتاب « المباحث الاصوليه» تأليف بنده عاصى سيّد محمّد جواد ذهنى تهرانى نزيل
قم المشرفه و از خداوند منّان درخواست مىكنم كه اين تحفه ناقابل را از اين حقير
بلطف و كرمش قبول فرمايد، بحقّ محمد و آله الطاهرين صلوات اللّه و سلامه عليهم
اجمعين