نيست و يا احيانا قرآن تصديقش را نكرده و نيز اخبارى كه باين مضمون
وارد شدهاند:
آنچه با قرآن موافق نيست زخرف و باطل است.
3- اجماعى كه از مرحوم سيّد مرتضى در موارد عديده حكايت شده و دلالت
دارد بر اتّفاق علماء بر عدم حجيت خبر واحد بلكه ايشان فرمودهاند:
عمل بخبر واحد از نظر علماء اماميّه همچون عمل بقياس مىباشد.
جواب قائلين به حجّيت خبر واحد از استدلال منكرين
از آيات چنين جواب دادهاند:
قدر متيقن از عمل نكردن بغير علم در خصوص اصول اعتقادى است نه در مثل
فروع فقهيه، پس اين آيات عموميّت نداشته و بفرض داشتن عموم با ادلّه قطعيّهاى كه
بعد ذكر ميشوند تخصيص ميخورند. و از روايات اينطور جواب دادهاند:
استدلال باين اخبار، استدلال بخبر واحد است و چگونه ميتوان براى نفى
حجّيت خبر واحد به خبر واحد استدلال نمود.
و اساسا مضامينى كه بآنها اشاره شد اگرچه تواتر اجمالى دارند ولى در
عين حال موجب آن نميشود كه خبر واحد را بطور كلّى مسلوب الحجيه قرار داد بلكه نفى
حجّيت تنها در خصوص اخبارى ثابت ميشود كه واجد اين نقائص و معايب باشند پس در واقع
اين دليل اخص از مدّعا مىباشد.
و امّا جواب از اجماع:
اجماع محصّل كه حاصل نيست و منقول آن هم كه مقبول نمىباشد خصوصا در
مسئله اصوليه كه بناء استدلال در آن بر تمسّك باجماع نمىباشد.