اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 121
متن:
مسوّغات الابتداء بالنّكرة
لم يعوّل المتقدّمون فى ضابط ذلك الّا على حصول الفائدة، و رأى
المتأخرّون انّه ليس كلّ احد يهتدى الى مواطن الفائدة، فتتبعوها، فمن مقلّ مخلّ و
من مكثر مورد ما لا يصلح او معدّد لامور متداخلة، و الّذى يظهر لى انّها منحصرة فى
عشرة امور:
ترجمه:
امورى كه موجب جواز نكره آوردن مبتدا مىباشند
قدماء از علم ادب در ضابطه اين باب و مناط جواز ابتداء بنكره صرفا بر
حصول فائده اعتماد و استناد جستهاند بدون اينكه متعرّض موارد آن بشوند.
ولى متأخّرين معتقدند كه هركسى مواضع و موارد فائده را نمىداند پس
در صدد تتبّع و تفحّص از آن برآمدهاند ولى مىبينيم كه بعضى موارد حصول فائده را
كم گذارده و بدينوسيله به بيان مواردش اخلال وارد كردهاند و برخى ديگر موارد
مزبور را تكثير كرده و جاهائى را از مصاديق حصول فائده نام بردهاند كه ذكرشان در
رديف موارد مذكور صحيح نيست و گروهى ديگر مواضعى را كه در هم متداخل بوده و مجموعا
يك مورد محسوب مىشوند از هم جدا آورده و بصورت مواضع و موارد متعدّد قرار
دادهاند ولى آنچه براى ما روشن و ظاهر است اينكه موارد حصول فائده منحصر در ده
امر بوده كه ذيلا ذكر مىنمائيم:
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 121