قسم است و در نتيجه اقسام لازم در اين تقسيم سه تا ميشود :
1- لازمه ماهيّت نظير زوجيّت براى عدد چهار .
2- لازمه وجود خارجى مانند احراق و سوزاندن براى آتش چه آنكه بديهى است آتش با قيد وجود خارجى سوزاننده مىباشد .
3- لازمه وجود ذهنى نظير كليّت براى انسان زيرا كليّت از امورى است كه در
خارج تحقّق نداشته و ظرف آن ذهن است و بهر تقدير اين قسم از عرض لازم را بنام معقول
ثانى نيز مىنامند .
و در وجه تسميه آن به اين نام گفتهاند :
جهت اين تسميه اينست كه عرض در اين قسم بعد از تعقّل معروضش متعقّل ميشود پس چون در
وحله ثانى تصوّر و تعقّل ميگردد از اينرو به معقول ثانى موسوم شده است .
حاشيه : و الثانى :
انّ اللّازم امّا بيّن او غير بيّن، و البيّن له معنيان :
احدهما : اللّازم الّذى
يلزم تصوّره من تصوّر الملزوم كما يلزم تصوّر البصر من تصور العمى و هذا يقال له البيّن
بالمعنى الاخصّ و حينئذ فغير البيّن هو اللّازم الّذى لا يلزم تصوّره من تصوّر المزوم
كالكاتب بالقوّة للانسان .