دادن راهى كه شخص را بهدف ميرساند لازمهاش رسيدن بخود راه و پيدا كردن آن نيست چه رسد
كه شخص را بهدف نهائى برساند .
شرح :
هدايت و معانى آن
براى هدايت دو معنا نقل شده :
اوّل : ايصال بمطلوب : و آنرا علماى اهل حجاز قائل شده، و گفتهاند :
هدايت در تمام موارد آنستكه هادى مهدى را بمطلوب برساند و پرواضح است كه اگر هدايت باين نحو باشد بتاتا ضلالت و گمراهى در
آن متصوّر نيست مگر آنكه هادى خود مطلوب را كم كرده باشد .
دوّم : ارائه طريق : و آنرا قطب الدّين قائل شده وى گفته هدايت در تمام موارد بمعناى نشان دادن راهى است كه آن راه طالب را بمطلوب
رهنمائى مىكند .
و البته همانطوريكه مرحوم محشّى در بيان فرق بين ايندو فرمود مجرّد نشان
دادن راه چه بسا طالب را بطريق نرساند چه رسد به هدف نهائى و مطلوب و از اينجا ظاهر ميشود كه هدايت بمعناى ايصال
منفكّ از رسيدن بمطلوب نيست ولى بمعناى ارائه گاهى بآن
نائل شده و زمانى از آن متخلّف ميماند .
حاشيه : فالاوّل منقوض
بقوله تعالى :
و امّا ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمى على الهدى.
اذ لا يتصوّر الضّلال بعد الوصول الى الحقّ .
و الثانى منقوض بقوله تعالى :
انّك لا تهدى من احببت و لكنّ اللّه يهدى من يشاء.
فانّ النّبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كان شأنه ارائة الطريق .