اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 308
مردى ظالم مىباشى) و مقصود ايشان از « ام انت» بل انت مىباشد يعنى
كلمه « ام » در اين عبارت براى اضراب است.
از قسم دوّم است آيه شريفه:
ام له البنات و لكم البنون ( بلكه آيا براى حقتعالى دختران
و براى شما پسران مىباشد؟).
تقدير اين آيه: بل أله البنات و لكم البنون مىباشد يعنى لفظ « ام » غير از اضراب مشتمل است بر استفهام انكارى زيرا اگر آنرا براى
اضراب محض بدانيم محال لازم مىآيد زيرا در اينصورت معنا اينستكه براى خداوند
اثبات بنات كردهايم.
و از قسم سوّم است كلام اهل لسان كه مىگويند:
انّها لابل ام شاء (بدرستيكه آنها شترانند بلكه آيا آنها
گوسفندانند؟).
شاهد در « ام » است كه تقدير آن « بل أهى شاء» است يعنى غير از
اضراب مشتمل است بر استفهامطلبى.
شرح
قوله: تنزيل الكتاب لا ريب فيه الخ : آيه (2) از سوره سجده.
تجزيه و تركيب
تنزيل: مصدر از باب تفعيل، مبتدأ.
الكتاب: مضافاليه.
لا: براى نفى جنس.
ريب: اسم براى « لا » و خبرش « موجود » است كه حذف شده.
فيه: جار و مجرور، متعلق به « ريب » و جمله « لا ريب فيه» حال است از « تنزيل الكتاب».
من: حرف جارّ.
ربّ: مجرور به « من » ، متعلّق به استقّر، مضاف.
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 308