اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 303
بعبارت ديگر سبب مقام مسبّب جايگزين شده زيرا عادت اهل لسان بر اين
جارى شده وقتى بيكى از ايشانا گفته ميشود: انت خير.
گوينده اين كلام از اشخاص بصير و بينا نزد مخاطب محسوب ميشود، پس انت
خير گفتن سبب و بصير بودن مسبب است از اينرو وقتى تبصرون حذف شده و بجايش:
انا خير واقع شود اينمعنا از باب حذف مسبب و اقامه سبب بجاى آن
مىباشد و همين بيان و توضيح يعنى حذف مسبّب و اقامه سبب بجاى آن تفسير كلام
سيبويه و مقصود او مىباشد.
سؤال
اگر مقام انتقاد و اشكال گفته شود:
اينكه گفتيد حذف معطوف بودن « ام » شنيده نشده و براساس آن تجويز بعضى از ادباء در آيه شريفه: افلا تبصرون ام را باطل نموديد بنظر صحيح
نيست زيرا اهل لسان مىگويند:
أتفعل هذا ام لا (آيا بجاى مىآورى اين را يا انجام نمىدهى).
و اظهار نمودهاند اصل آن: أتفعل هذا ام لا تفعل مىباشد، پس در
اينمثال و امثال آن معطوف حذف شده بدون عاطف يعنى « ام » .
جواب
در جواب اين انتقاد مىگوئيم:
قبول داريم معطوف حذف شده ولى بايد توجه داشت كه در مثال مزبور حذف
بعد از كلمه « لا » صورت گرفته نه پس از حرف عاطف و اساسا بعد از
حروف جواب بسيار شده كه جمل حذف شده و اينحروف بجاى آنها قرار مىگيرند و بدين
ترتيب گويا جمله محذوف مذكور است زيرا لفظى كه ما را از ذكر آنها مستغنى مىكند در
كلام موجود است (مقصود حروف جواب مىباشد).
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 303