اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 23
و مانند صحبت كردن در « الف » اين كلمه كه چرا از « بسم اللّه» در خطّ و نوشتن
حذف شده و نظير باء و لام جاره كه چرا در لفظ مكسور قرائت مىشوند.
و همچنين مثل صحبت در اينكه « الف » ذاكه اسم اشاره است آيا زائده بوده چنانچه كوفيون قائلند يا از « ياء » يعنى عين الفعل كه لام الفعلش ياء ديگرى است و حذف شده قلب گرديده
همانطورى كه اهل بصره گفتهاند.
و جاى تعجب است چطور مكّى بن ابى طالب چنين بحثهائى را در كتابش كه
براى بيان مشكلات اعراب نوشته آورده بااينكه اينگونه ابحاث ارتباطى با علم اعراب
ندارند. و بعضى از ادباء وقتى متعرّض كلمهاى شدهاند مكسّر و مصّغر و مؤنث و مذكر
و لغات وارد در آن و قراءات حكايت شده را نيز توضيح داده اگرچه علم اعراب هيچگونه
ابتنائى بر آنها ندارد.
شرح
قوله: على الفه: يعنى « الف » اسم.
قوله: هى عين: ضمير « هى » به « ياء » راجع بوده و مقصود از « عين » عين الفعل ميباشد.
قوله: و اللّام: يعنى و لام الفعل.
قوله: مكى بن ابيطالب: وى همان قيروانى است كه به
علم تفسير و قرائت و ادب وارد بوده و از وى كتبى مخطوطه بجاى مانده است.
متن: و الثالث: اعراب الواضحات، كالمبتدأ و خبره، و الفاعل و نائبه، و
الجار و المجرور و العاطف و المعطوف، و أكثر الناس استقصاء لذلك الحوفي.
و قد تجنبت هذين الأمرين و أتيت مكانهما بما يتبصر به الناظر، و
يتمرّن به الخاطر، من إيراد النّظائر القرآنية، و الشواهد الشعرية، و بعض ما اتفق
في المجالس النحوية.
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 23