علاوه براينها اين دو طفل مىگويند : نحن من ذرّيّة نبيّك ( ما از ذرّيّه پيغمبر تو هستيم )
اولاد
جعفر بواسطه عليا مخدّره زينب خاتون كه زوجه عبد اللّه بن جعفر بود مىتوانند ذرّيه
باشد ولى اولاد مسلم ذرّيه پيغمبر نمىتوانند
بود ديگر به تأويل و العلم عند الله [1]
واقعه دو طفلان مسلم به نقل مرحوم صدوق
قبلا گفتيم واقعه
دو طفلان صغير جناب مسلم بن عقيل سلام اللّه عليه را به دو نحو نقل كردهاند :
الف : نقلى است از
مرحوم شيخ صدوق در كتاب امالى
ب : نقلى است از
مرحوم ملّا حسين كاشفى در روضة الشّهداء كه مشهور بين اهل تاريخ و ارباب مقاتل همين
است و ما هردو نقل را در اينجا آورده و به ذكر آنها از خداوند متعال طلب اجر و ثواب
مىنمائيم :
امّا نقل مرحوم صدوق :
مرحوم محدّث قمى در كتاب منتهى الآمال آن را چنين بيان
مىكند :
شيخ صدوق بسند خود روايت كرده از يكى از شيوخ اهل كوفه كه گفت :
چون امام
حسين عليه السّلام به درجه رفيعه شهادت رسيد از لشگرگاه آن حضرت دو طفل كوچك از جناب
مسلم بن عقيل اسير كرده شدند و ايشان را نزد ابن زياد آوردند آن ملعون زندانبان را
طلبيد و امر كرد كه اين دو طفل را در زندان كن و برايشان تنگ بگير و غذاى لذيذ و آب
سرد به ايشان مده آن مرد نيز چنين كرده
و آن كودكان در تنگناى زندان بسر مىبردند و روزها روزه مىداشتند چون شب
[1] مؤلّف گويد : استشهاد اخير
به نظر تمام و صحيح نمىآيد زيرا اولاد عبد اللّه بن جعفر از حضرت عليا مخدّره زينب
كبرى را مىتوان ذرّيه پيامبر اكرم
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حساب كرد امّا فرزندان خود جعفر را يقينا نمىتوان ذرّيه پيامبر دانست و عجب است از مرحوم واعظ قزوينى
كه چطور اطلاق ذرّيه پيغمبر را
به فرزندان جعفر صحيح مىداند ولى اين اطلاق را نسبت به اولاد مسلم بن عقيل روا ندانسته
و حكم به صحتش نكرده است .