اسم الکتاب : قرآن و قرآن پژوهي المؤلف : خرمشاهی، بهاءالدین الجزء : 1 صفحة : 45
بدون تشابه بود , برتر بود. در پاسخ بايد گفت كه قرآن در قالب و بر وفق
موازين كلام طبيعى انسانى نازل شده است . و در كلام بشرى از ساده ترين
تعبيرات روزمره گرفته تا عاليترين تعبيرات و عبارات ادبى و هنرى , انـواع
تـعـبـيرات مجازى و استعارى و تمثيلى و كنايى راه دارد و هر جا كه مجاز
باشد , لا محاله تشابه و متشابه پيش مى آيد. زمـخـشـرى در حكمت وجود
متشابهات مى گويد : اگر تمامى آيات قرآن محكمات بود , همه مـردم از روى
آسـانـگـيـرى بـه آن اكـتفا مى كردند و از آنچه لازمه بحث و فحص و تامل و
نظر و اسـتـدلال اسـت , رويگردان مى شدند ... و هم از آنجا كه علما به
روشنگرى برمى خيزند , و ذهن و ضمير خود را در جست و جوى معانى درست و باز
بردن متشابهات به محكمات به كار مى اندازند , فـوايـد بـسـيارى حاصل مى شود
, و علم به پيش مى رود و كوشندگان در نزد خداوند ارج و اجر افـزونـترى مى
يابند ... و نيز آنگاه كه [ سرانجام و يا بحث و فحص علمى ] مطابقه محكم و
متشابه براى آنان مسلم مى گردد , طمانينه قلبى شان بيشتر و ايمانشان
استوارتر مى شود. ( كشاف , ذيل تفسير آيه 7 سوره آل . عمران ).
امـيـرالمؤمنين على (ع ) فرموده اند : ان القرآن حمال ذو وجوه ( قرآن
دربردارنده وجوه معانى گوناگون است ). در ايـنكه متشابهات را بايد تاويل
كرد , بين اكثر قرآن پژوهان مخصوصا معتزله و شيعه اتفاق نظر است . فـقط
ظاهرگرايان و بعضى از اشعريان افراطى و حشويه برآنند كه بايد از تاويل
پرهيز كرد و آيات متشابه را حمل بر معناى ظاهرى كرد و در چون و چند آن
ژرفكاوى نكرد. چـنانكه درباره يك عده از آيات قرآنى كه مربوط به استواء
خداوند بر عرش است ( از جمله يونس , 3 ) مـالـك بـن انـس گفته است : استوا
معلوم است , و كيفيت آن مجهول است [ و ايمان به آن واجب است ] و سؤال از آن
بدعت است . ( ـ تفسير قرطبى , ذيل آيه 54 سوره اعراف ). حـال آنـكـه خود
عرش الهى و استواء خداوند بر آن , و بودن
اسم الکتاب : قرآن و قرآن پژوهي المؤلف : خرمشاهی، بهاءالدین الجزء : 1 صفحة : 45