اسم الکتاب : قرآن و قرآن پژوهي المؤلف : خرمشاهی، بهاءالدین الجزء : 1 صفحة : 110
دليلى عقلى است كه بهترين بيان آن را علامه طباطبايى , اعلى
اللّه مقامه , عرضه داشته است , و بلافاصله پيش از آغاز اين بخش , يعنى
دلايل قائلان به عدم تحريف , نقل كرديم .
10 ) دليل دهم يك دليل عقلى - تاريخى است .
بـه ايـن شـرح كه اگر قرآن امام [ مصحف عثمانى ] كه در دوران خلافت
عثمان فراهم آمده , و هـمين است كه در دست ماست , محرف بود , هر آينه بر
على (ع ) واجب بود كه [ اعتراض كند ] و تصحيح آن را در صدر برنامه حكومت
خويش قرار دهد. همچنانكه تغييراتى را كه عثمان در سنت پيغمبر داده بود , و
زيان آنها كمتر از تحريف قرآن بود , در وقت اولين اعلام برنامه حكومت خويش
يادآورى كرد ; چنانكه فرمود تيولهايى را كه عثمان از بـيـت المال مسلمانان
بخشيده است , پس خواهم گرفت , هر چند به مهريه زنان و خريد غلامان داده
باشيد . ( قـانـون تـفـسير , ص 95 ) [ و پيشتر احاديثى را كه بالصراحه حاكى
از تاييد اميرالمؤمنين (ع ) از عملكرد عثمان و صحت مصحف عثمانى است , نقل
كرديم .
] 11 ) دليل يا قرينه .
مـؤيـده ديگر اين است كه هيات تهيه و تدوين محصف امام [ عثمانى ]
بسيارى از كلمات قرآنى را كـه شايد تعداد آنها از صد فقره بيشتر باشد , بر
خلاف قواعد املاى درست عربى نوشته و حتى به تعبير جسورانه ولى صحيح مرتكب
اغلاط املايى شده اند , و اين تفاوت كتابت يا اغلاط املايى كـه فـى الـمـثل
يبسط را يك جا با سين و يك جا با صاد نوشته اند , يا مسيطر را به صورت
مصيطر نوشته اند در رسم عثمانى وارد شده و عينا تاكنون محفوظ مانده است .
يـا بسم اللّه الرحمن الرحيم را بر سر 113 از 114 سوره قرآنى نوشته اند ولى
به حق و به تبعيت از وحى , بر سر سوره توبه يا برائت ننوشته اند كه دلايل
آن را مفسران ياد كرده اند. يـا حروف مقطعه [ فواتح سور ] يعنى حروف مرموز
قرآنى نظير الر يا كهيعص را
اسم الکتاب : قرآن و قرآن پژوهي المؤلف : خرمشاهی، بهاءالدین الجزء : 1 صفحة : 110