اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 18
آموزههاى نحو، عاجز بودهاند. اگر
ديده مىشود كه در مثال «اذْكُرُوااللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً» در بيان نقش « كثيرا » عاجزند
با آنكه مفهوم مربوطه را در درون خود آشكارا حمل مىكنند، ريشه در همين عدم تطبيق
است.
كتاب حاضر با انتخاب روشى كه كه در
زير توضيح آن مىآيد، عهدهدار حل مشكل مذكور شده است. ولى بىترديد، بدون توجّه
استاد به اين روش و پيادهكردن آن نمىتوان اميد چندانى داشت. از اينرو، از شما
استادان محترم درخواست مىكنيم كه با مطالعه توضيحات زير، در كار بست آنها در
راستاى تقويت قدرت تحليل محصلان خود، همت گماريد.
معرفى چارچوب آموزشى در كتاب
1. توضيح
قالبهاى جمل
در اين كتاب، قالبهاى اسميه و
فعليه در جمل، با بهرهگيرى از اصطلاحات جديد ساده و غير ساده، توضيح داده شده
است. هدف از اين بعد آن است كه محصل در برخورد با يك جمله، ابتدا به ساختمان كلى
آن احاطه يابد و از همان ابتدا، در شناسايى اركان از غير اركان موفق باشد. بعد مذكور
در واقع، چگونگى ورود فرد به يك جمله را جهت تركيب و تحليل آن طراحى مىكند. از
اينرو، استادان محترم در طى آموزش اين كتاب، پيوسته تشخيص نوع جمله را از محصلان
خود بخواهند و هرگز از تكرار، خسته نشوند تا روش ورود به جمله در ذهن آنان به صورت
ملكه در آيد.
2. توضيح مفاهيم نحوى
توضيح مفاهيم اركان (مبتدا، خبر،
...) و فضلهها (مفعول به، مفعول مطلق، و ...) در اين كتاب حجم وسيعى را به خود،
اختصاص داده است. مقصود ما مأنوس شدن ذهن محصّل با اين مفاهيم و تطبيق ارتكازات
خود، با آنهاست. جهت ايجاد اين انس، لازم است كه استادان محترم، از مثالهاى متنوع
(فراتر از كتاب) بهره گيرند و ذهن محصلان خود را با جملات مختلف، درگير نكنند تا
با ممارست، انس مورد نظر حاصل شود. براى نمونه، آنها بايد بدانند كه چرا « كثيرا » در مثال قبل مفعول مطلق است و چرا حال نيست؟
اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 18