يك نفر از اين بدگويان به خواجه، از خليفه عباسى، و اطرافيانش
نمىپرسند، كه آيا خليفه رسول الله صلّى اللّه عليه و اله و سلّم بايد چنين دربار
و چنان رفتار داشته باشد كه عباسيان داشتند ...؟
آيا نتيجه نزول قرآن كريم و غزوات رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و
سلّم و اصحاب باوفا و مجاهدان صدر اسلام خوشگذرانى خلفاى بنى اميه و بنى عباس بود
...؟ اگر دستگاه عريض و طويل خليفه عباسى نتوانست حتى از مركز خلافت خود دفاع كند
آيا خواجه تقصير دارد؟ چرا صلاح الدين در مقابل لشكر جرار صليب با همه قدرتشان
توانست دفاع كند؟ توانست فتح كند؟ بيت المقدس را پس بگيرد؟ چرا خليفه عباسى
نتوانست از خود دفاع كند؟ آيا هر شكستى كه نصيب مسلمين شده از خواجه بوده است
...؟! يا فتح و شكست موازين و اصولى دارد: كه رعايت آن اصول موجب فتح، و تخطى از
آن موجب شكست است؟
متن تاريخ را بخوانيد
و پادشاه مطالعه سراى خليفه رفت و به مثّمنه توى كرد (به هشتنشين
جشن گرفت) خليفه را حاضر كردند و خليفه را بفرمود تا پيشكشها كرد آنچه آورد هم در
حال بخواص و امرأء لشكر داد و شب بازگشت و بعد از آن خليفه را فرمودند كه زنان كه
با او پسران پيوستهاند بيرون آورد به سراى خليفه هفتصد زن و هزار و سيصد خادم بود
... و ديگران را متفرق كردند ...[1]
[1](كيفيّت واقعه بغداد ص 165 شيعه در حديث ديگران) مجموعه
متون تحقيقات شيعى آيا چنين زمامدارى را خليفه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و
سلّم بايد دانست و بر زوال چنين دربارى بايد نوحهسرائى كرد و بر شخصيّت علمى و
عملى خواجه بايد تاخت ...)