و واجب بودن محبّت و ياريش، و همطرازيش با پيغمبران، و به دليل حديث
مرغ بريان و حديث منزلت و حديث غدير و غير اينها و بدليل اينكه سابقه كفر ندارد، و
به دليل اينكه سود بسيار از وى به مسلمانان رسيد
محبت واجب:
محبت امام على (ع) و اولاد اوست چه كه او از (اولى القربى) است، و
محبت اولى القربى طبق آيت قرآن كريم «قُلْلا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبى»
بر
مسلمين واجب.
و يارى كردن امام على (ع) نيز واجب است چه على (ع) ياور پيامبر (ص)
است: طبق اين آيت كريمه «فَإِنَّاللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ» مراد از «صالِحُالْمُؤْمِنِينَ» بنابر تفسير مفسرين امام على (ع) است و بقول
شارح قوشچى، و مراد از «مولى»
يارىكننده
است. كه امام على ناصر پيامبر (ص) بوده است. و اما ...
هم طرازى با پيامبران عليهم السلام، از قول رسول خدا (ص) درباره امام
على (ع) برمىآيد كه فرمود: (هركه خواهد به علم آدم، و فهم نوح، و زهد يحيى بن
زكريا. و در غضب موسى بنگرد بسوى على بن ابيطالب (ع) بنگرد). (المناقب للمغازلى/
212)
با اختلاف مختصر در كتب احاديث فراوان رسيده مثل «خلت ابراهيم، و هيبت موسى، و عبادت عيسى» كه در صفات
همطراز با پيامبران (ع) شمرده شده و مسلم است كه انبيآء از صحابه افضل پس امام
على، از اصحاب افضل است. اين ترجمه قول شارح سنى «قوشچى» است.
درباره احاديث (مرغ بريان- و حديث منزلت- و حديث غدير) گرچه باختصار
گذشت.
امام على (ع) سابقه كفر ندارد
هم خود بارها فرمود: (لم أكفر باللّه طرفة عين/ نهج البلاغة) و هم
ديگران اتفاق دارند شارح مذكور گويد: هرگز بخدا كافر نبود بلكه از اوان بلوغش مسلم
و مؤمن بود، بخلاف باقى اصحاب كه همه قبل از بعثت پيامبر (ص) كافر بودند.