چه، على افضل اصحاب رسول صلى اللّه عليه و آله بود و امامت مفضول بر
فاضل عقلا قبيح است و بدليل ظهور معجزه بدست على عليه السّلام مانند كندن در خيبر
و گفتگوى با اژدها
معجزه انبيآء و اوليآء
قرآن كريم براى انبيآء «آيت»
و
يا «معجزه» قائل است-وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى تِسْعَ
آياتٍ بَيِّناتٍ آيا (اوليآء الله) هم معجزه دارند يا نه؟ برخى منكرند، و بعضى
برآنند، كه «اوليآء» كرامت دارند.
اماميه اثنى عشريه چون مصنف (ره) براى ولّى خدا «معجزه» قائلند. شيخ مفيد گويد بنو نوبخت و زيديه، و
خوارج از اسلام، منكر «معجزه»
سفرآء
و ابواب و منصوبين خاصه هستند.
(اوائل
المقالات/ 41)
فتح خيبر را
بدست امام على (ع) تمام مورّخين و مفسرين و اهل تاريخ و سيرهنويسان
اسلامى نوشتهاند. از صحاح تا كتب مبسوط فريقين.- در ادبيات مشرق از عربى و فارسى
تركى و اردو، و بنگالى و زبانهاى محلى در طى قصيدهها و قطعه و رباعىها (... آمده
است. حتى «قوشجى» كه در پى رد اقوال «خواجه» است اقرار كرده (كقلع باب خيبر) و عجز عن اعادته
سبعون رجلا) و بپاسخ امام (ع) باژدها نيز اقرار نموده است. و اما: حاكم از جابر
صحابى، نقل كرده است.
«ان عليا رضى اللّه عنه حمل باب خيبر»- بلفظ (ان
عليا لما انتهى الى الحصن اجتبذ) أحد ابوابها فألقاه بالارض فاجتمع عليه بعد سبعون
رجلا فكان جهدهم أن اعادوا الباب و اخرجه ابن اسحاق فى سيرته عن ابى رافع و ان
السبعة لم يغلبوه