و در قول خداى متعال «جز اين نيست كه خدا و رسولش ولىّ مؤمنيناند و آنانكه ...»
على (ع) ولّى خداست:
(إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ ...) اين آيه باتفاق مفسرين در شأن و حق على بن
ابيطالب (ع) نازل شد كه انگشترش را در حال ركوع به سائل عطا فرمود. (سوره مائدة-
55)
«انما» مفيد حصر است بشهادت «نقل» و استعمال. و لغت «ولى»
بمعنى
يارىكننده- و متصرف در كارها- اولى و سزاوارتر بكارها- آمده است. «ولّى» زن:
پدر، يا برادر اوست.- حاكم «ولى» كسى است كه «ولى»
ندارد.
فلان (ولّى دم) يعنى صاحب و اختياردار «خون»
فلان
است.
مراد از «ولى»
در
اين آيه همين است. يعنى اولى بتصرّف.
«ولايت» بمعنى (يارى كردن) نيز آمده است و تمام اهل
ايمان را فرا مىگيرد.
و المؤمنون بعضهم اوليآء بعض- اين صحيح نيست كه (ولايت) را در مؤمنين
موصوف «باقامه نماز و اداى زكوة» در حال ركوع منحصر كنيم مگر
اينكه او امام باشد.
و چون آيه در حق على (ع) نازل شده است «على عليه السلام» امام است كه اين صفات در غير على
نيست.
(تلخيص و ترجمه
از شرح قوشجى)
توجه بآيات ذيل معنى (ولّى) را روشن و جواب برخى از گفتگوها را
ميدهد.
النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ (6/ الاحزاب)- پيغمبر اولى و سزاوارتر
بمؤمنان است.
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ
الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ آية الكرسى رخدا ولى اهل ايمان است و ...