و عصمت با قدرت منافات ندارد، چه قبح تقديم مفضول بر فاضل معلوم است، و در دو شخص متساوى رجحانى براى امامت نيست.
سه فرض عقلى
1- اختلاف است در اينكه آيا (معصوم) قدرت بر انجام معصيت دارد يا نه؟
عدهاى گويند نه.
برخى گويند معصوم قدرت بر انجام و ترك معصيت دارد، و خواجه نصير الدين رحمه الله اين قول را اختيار فرموده است كه:
(قدرت بر انجام معصيت منافى عصمت نيست)
1- بنابه فرض عقلى، اگر دو شخص باشند، يكى فاضل و ديگرى «مفضول» مفضول را بر فاضل مقدم داشتن، و بر امارت نصب كردن عقلا قبيح است.
2- هريك از دو نفر مساوى را بر ديگرى مقدم داشتن (ترجيح بلامرجح) و عقلا قبيح است و البته از رسول خدا (ع) چنين كارى بدور است.
3- قول سوم و نتيجه عقلى اينست كه:
(افضل مقدم است.)
و از ديگرسوى بين اصحاب رسول خدا (ص) از امام على عليه السلام كسى افضل نبوده است.
نتيجه:
پس از رسول خدا (ص) على عليه السلام، بر همه مردم امام است.
«م»
***
ز مشرق تا بمغرب گر امام است
على (ع) و آل (ع) او ما را تمام است.