اسم الکتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى المؤلف : شیرازی، احمد امین الجزء : 1 صفحة : 195
بنوّت. و ايجاز و اطناب هم از امور
نسبيّهاند.
و الجواب انه:
جواب اين ايراد را شارح بيان نموده باينكه منظور سكاكى اين نبوده كه ايجاز و اطناب
قابل تعريف نيستند. بدليل اينكه او نيز دو تعريف براى آنها آورده. بلكه منظورش
اينست كه تعريف تحقيقى و تعيينى براى آنها نميتوان آورد. يعنى نميتوان گفت اين
مقدار اطناب است و اين مقدار ايجاز.
ثم البناء على:
دومين ايراد مصنف اينست كه دو معيار سكاكى براى ايجاز و اطناب احاله نمودن بر
جهالت است. يعنى طورى است كه كسى درك نمىكند چهمقدار ايجاز است و چهمقدار اطناب
زيرا اولا طبقات عرف مختلفاند و ثانيا مقامات گوناگونند.
و الجواب انّ:
جواب اين ايراد را هم شارح چنين داده كه متعارف اوساط و مقتضاى حال و مقام هردو
معلوم است. امّا اوساط كسانى هستند كه در اداء معانى قادر نيستند كه عبارات
گوناگون بيآورند يا در عبارات تصرف نمايند و نكات لطيف و دقيق بسازند بلكه سبك و
روش خاصى دارند كه براى بلغاء و غيربلغاء معلوم است و آن روش را در معاملات و
محاورات بكار مىبرند. امّا مقتضيات حال و مقام را بلغاء خوب مىشناسند. پس اين دو
معيار ردّ به جهالت نيست بلكه روشن و واضح است.
و الاقرب الى الصواب:
بعد از آنكه مصنف تعريف سكاكى را قبول نكرد. خود ميخواهد هريك از ايجاز و اطناب و
مساوات را تعريف نمايد. لذا ميگويد الاقرب الى الصواب. ولى بايد دانست كه «اقرب»
در اينجا معنى تفضيلى ندارد. يعنى نزديك بحق اينست كه
اسم الکتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى المؤلف : شیرازی، احمد امین الجزء : 1 صفحة : 195