اسم الکتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى المؤلف : شیرازی، احمد امین الجزء : 1 صفحة : 193
است به بيشتر از متعارف اوساط.
مساوات هم از اين دو تعريف معلوم ميگردند.
ثمّ قال: سكاكى براى
شناخت ايجاز و اطناب معيار و ميزان ديگرى هم آورده و آن مقتضاى حال و مقام است
براى شخص متكلّم.
پس گفته ايجاز آن است كه سخن گوينده
كوتاهتر باشد از مقام و حالى كه متكلّم در آن مقام و حال سخن ميگويد و اطناب آن
است كه سخن گوينده بيشتر از مقتضاى حال و مقام باشد. و مساوات هم مساوى با مقام
سخن است.
اى من الكلام الذى:
بعضى از شارحين متن «ما ذكر» در عبارت مصنف را به معيار اول كه متعارف اوساط بود
برگرداندهاند و اينگونه معنى كردند كه ايجاز سخن كوتاهتر از متعارف اوساط است.
شارح ميگويد اين اشتباهى است آشكار زيرا اگر بين متعارف اوساط و مقتضاى حال تساوى
باشد كلام سكاكى فاسد ميشود. بدليل آنكه در معنى ايجاز و اطناب تكرار خواهد شد. با
آنكه بين ايندو تساوى نيست و اگر عموم من وجه باشد ايراد بر «بعض الشارحين» وارد
خواهد بود. و چون ميدانيم بين مقتضاى حال و مقام و متعارف اوساط عموم من وجه است.
پس سكاكى كه دو معيار آورده درست فرموده و ضمير «ذكر» در عبارت او به «متكلم»
برميگردد. نه بر «متعارف اوساط» و بعض الشارحين كه خلخالى است اشتباه كرده.
على من القى السمع:
اين عبارت اقتباس از آيه شريفه «إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى
لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ[1] است.