اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 85
علوم كشفى و معارف حق دارد. و همچنانكه پاكسازى آينه نياز به مقدمات
قبلى دارد و بخشى ازين مقدمات به پاكسازى كامل كه غرض اصلى است نزديكتر از ديگر
بخش است، كارهاى مؤثر در صفادهى قلب و پاكسازى آن نيز چنين وضعى دارند، و هر حالتى
كه به صفاى كامل قلب نزديكتر باشد از حالت سابق برتر خواهد بود، چرا كه به مقصد
اصلى و مطلب حقيقى نزديكتر است.
فصل [6] توضيح بيشترى پيرو فصل پيش
همچنانكه از گفتار گذشته ملاك برترى بعضى از حالات و ملكات قلبى روشن
شد، ملاك برترى اعمال و كردار نفسانى و بدنى در سنجش باهم نيز از همين گفتار آشكار
مىگردد؛ چرا كه اثربخشى آنها در صفاى قلب نيز چون نسبت به يكديگر سنجيده شوند شدت
و ضعف دارد.
هر عملى يكى از دو اثر را خواهد داشت: يا حالتى براى قلب پيش مىآورد
كه مانع از مكاشفه بوده و موجب ظلمت قلب مىگردد و آن را بسوى نقش و نگارهاى دنيوى
و شهوتهاى آن مىكشد و موجب حجاب براى نفس و دورى آن از رحمت الهى و محروم گشتنش
از نعمتهاى اخروى مىگردد؛ و يا قلب را حالت آمادگى براى مكاشفات حقه مىبخشد و
موجب صفاى نفس و تجرد آن از بستگىهاى شهوى و غضبى مىگردد، و مقتضى روگردانيش از
مرضهاى حيوانى و رسوخ در زمين جسمانى و ديدگاههاى حسى، و موجب انگيزش وى براى
رسيدن به وجه الله و دورى از ما سواى او مىگردد.
اعمال بخش اول را «گناه» و بخش دوم را «طاعت» مىناميم. و همچنانكه اثر گناهان در ظلمت قلب و
قساوت آن مختلف باشد- كه بعضى بزرگتر و برخى كوچكتر و داراى درجات متفاوتند-
طاعتها نيز در روشنىبخشى قلب و پاكسازى آن اثرات گونهگون دارند و درجهى فضيلت
و برترى هر طاعتى به اندازهى اثربخشى آن در روشنسازى قلب مىباشد.
و آخرين هدف و برترين مقصود- همچنانكه بارها گفته شد-
اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 85