اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 118
قوت پذيرد و حركت و كوشش بيش شود، و هر مقدار شوق قوت گيرد و حركت
افزون شود معرفت كشف و آشكارى بيشترى پذيرد، تا آنجا كه پايان حركت برين دايره به
نقطهى آغازين آن رسد، و در ميان چيزى از عارف و معرفت باقى نماند، و تنها همان
معروف ماند. و مشتاق و شوقى نباشد و فقط مشتاق اليه بماند، و سالك و سلوكى در ميان
نباشد و مقصود ماند و بس.
اول عين آخر شود، و نهان عين آشكار، و وجود در موجود و معبود انحصار
گيرد، و شهود بر واقعيت هستى مطابق گردد، تا وسوسههاى وهم گمراهساز و خيال خود
گمراه نابود شود، وسوسههائى كه موجب اثبات كثرت و دوئيت در واجب حق متعال
مىگردند.
فصل [2] عشق و شوق چگونهاند
گواينكه گرفتاران غرقاب عالم اجسام، و چراكنان در چراگاه چهارپايان
صفت والاى عشقبازى را منكرند همچون گروهى كه خود را به علم كلام منتسب دانند،
ليكن انبياء و اولياء- كه درود خداوند بر آنان باد- و همچنين دانشمندانى كه از
مزبلههاى نادانان فرارفتهاند آن را كعبهى آرزوها و قبلهى خواستها و غرض از
جميع كردههاى خود قرار دادهاند.
ازينروست كه در آيات و احاديث فراوانى ذكر محبت و عشق رفته است، و
كلمات دانشمندان و فضلاى مورد اعتماد، و افراد صاحب بينش پر از توصيف عشّاق الهى
است، كسانى كه از خود بيخود گشته و مشتاق جمال ربالعالمينند.
و حكماى متأله- قدس الله انوارهم- گفتهاند كه محبت خدا در همهى
موجودات- حتى جمادات و نباتات- سارى است، و همچنين نظر دادهاند كه
اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 118