اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 84
حجت و لازم الاتباع است. و
همچنين با تواتر 120 قطعى از آن حضرت رسيده است كه بيان
اهل بيت وى مانند بيان خودش مى باشد و به موجب اين حديث و احاديث نبوى قطعى ديگر
بيان اهل بيت تالى بيان پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى باشد و اهل بيت
در اسلام سمت مرجعيت علمى داشته در بيان معارف و احكام اسلام هرگز خطا نمى كنند و
بيانشان به طريق مشافهه يا نقل، قابل اعتماد و حجت است.
از اين بيان روشن مى شود
كه ظواهر دينى كه در تفكر اسلامى مدرك و مأخذ مى باشد دو گونه اند (كتاب و سنت) و
مراد از (كتاب) ظواهر آيات كريمه قرآنى مى باشد و مراد از (سنت) حديثى است كه از
پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت عليهم السّلام رسيده باشد.
حديث صحابه
اما احاديثى كه از صحابه
نقل مى شود اگر متضمن قول يا فعل پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باشد و
مخالف با حديث اهل بيت نباشد، قابل قبول است و اگر متضمن نظر و رأى خود صحابى
باشد، داراى حجيتى نيست و حكم صحابه مانند حكم ساير افراد مسلمانان است و خود
صحابه نيز با يك نفر صحابى معامله يكنفر مسلمان مى كردند.
بحث مجدد در كتاب و سنت
كتاب خدا (قرآن) مأخذ
اساسى هرگونه تفكر اسلامى است و
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 84