اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 166
حركت نيز مشتمل است) بدون
غايت و هدف ثابت انجام نمى يابد و هرگز خود كار به طور اصالت و استقلال مقصود و
مطلوب نيست بلكه پيوسته مقدمه هدف و غايتى است و بپاس آن مطلوب مى باشد حتى در
كارهايى كه به نظر سطحى بى غرض شمرده مى شوند مانند افعال طبيعى و بازيهاى بچگانه
و نظاير آنها اگر به دقت نگاه كنيم غايتها و غرضهايى مناسب نوع كار مى يابيم
چنانكه در كارهاى طبيعى كه عموما از قبيل حركت مى باشد غايتى كه حركت به سوى آن
است غايت و غرض آن است و در بازيهاى بچگانه مناسب نوع بازى غايتى است خيالى و وهمى
كه مطلوب از بازى همانا رسيدن بدان است.
البته آفرينش انسان و
جهان، كار خداست و خدا منزه است از اينكه كار بيهوده و بى هدف انجام دهد و دائما
بيافريند و روزى دهد و بميراند و باز بيافريند و روزى دهد و بميراند و همچنين درست
كند و به هم زند بى اينكه از اين آفرينش غايت ثابتى را بخواهد و غرض پابرجايى را
تعقيب كند.
پس ناچار براى آفرينش جهان
و انسان، هدف و غرض ثابتى در كار است و البته سود و فائده آن به خداى بى نياز
نخواهد برگشت و هر چه باشد به سوى آفريده ها عايد خواهد شد، پس بايد گفت كه جهان و
انسان به سوى يك آفرينش ثابت و وجود كاملترى متوجهند كه فنا و زوال نپذيرد.
و نيز وقتى كه از نظر
تربيت دينى در حال مردم دقيق مى شويم مى بينيم كه در اثر راهنمائى خدايى و تربيت
دينى، مردم به دو گروه نيكوكاران و بدكاران منقسم مى شوند، با اين حال در اين نشأه
زندگى تميز و امتيازى در كار نيست بلكه بالعكس و على الاغلب پيشرفت و
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 166