اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 127
نكته اى كه نبايد از نظر
دور داشت اين است كه خداى متعال واقعيتى است مطلق كه هيچگونه حد و نهايت ندارد و
از اين روى 165 هر صفت كمالى هم كه در موردش اثبات مى
شود، معناى محدوديت را نخواهد داشت. وى مادى و جسمانى و محدود به مكان و زمان نيست
و از هر صفت حالى كه حادث باشد منزه است و هر صفتى كه حقيقتا براى وى اثبات مى شود
از معناى محدوديت تعريه و تخليه شده است؛ چنانكه مى فرمايد:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ
شَيْءٌ 166
صفات فعل
صفات (علاوه بر آنچه گذشت)
با انقسام ديگرى منقسم مى شوند به صفات ذات و صفات فعل. توضيح اينكه: صفت گاهى با
خود موصوف قائم است مانند حيات و علم و قدرت كه با شخص انسان زنده و دانا و توانا
قائم هستند و ما مى توانيم انسان را به تنهايى با آنها متصف فرض كنيم اگر چه غير
از وى چيز ديگر فرض نكنيم و گاهى تنها با موصوف قائم نيست و موصوف براى اينكه با
آن صفت متصف شود، نيازمند تحقق چيز ديگرى است مانند نويسندگى و سخنگويى و خواستارى
ونظاير آنها؛ زيرا انسان وقتى مى تواند نويسنده باشد كه دوات و قلم و كاغذ مثلًا
فرض شود و وقتى سخنگو مى شود كه شنونده اى فرض شود و وقتى خواستار مى شود كه
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 127