اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 126
نه مانند علم ديگران، قدرت
دارد نه مانند قدرت ديگران، مى شنود نه با گوش، مى بيند نه با چشم و به همين
ترتيب.
توضيح بيشتر در معناى
صفات
صفات بر دو قسمند: (صفات
كمال و صفات نقص)، صفات كمال چنانكه پيشتر اشاره شد معانى اثباتى هستند كه موجب
ارزش وجودى بيشتر وآثار وجودى فزونتر براى موصوفات خود مى باشند؛ چنانكه با مقايسه
يك موجود زنده و دانا و توانا با يك موجود ديگر مرده و بى علم و قدرت روشن است، و
صفات نقص صفاتى هستند برخلاف آن.
وقتى كه در معانى صفات
نقص، دقيق شويم خواهيم ديد كه به حسب معنا منفى بوده از فقدان كمال و نداشتن يك
نوع ارزش وجودى حكايت مى كند؛ مانند جهل و عجز و زشتى و ناتندرستى و نظاير اينها.
بنابر آنچه گذشت، نفى صفات نقص، معناى صفات كامل مى دهد؛ مانند نفى نادانى كه معناى
دانايى و نفى ناتوانى كه معناى توانايى مى دهد.
و از اينجاست كه قرآن كريم
هر صفت. كمالى را مستقيما براى خداى متعال اثبات مى كند و هر صفت نقص را نيز نفى
كرده، منفى آن را براى وى اثبات مى نمايد؛ چنانكه مى فرمايد:
وَ هُوَ الْعَلِيمُ
الْقَدِيرُ و هُوَ الْحَيُّ* و
لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ و
اعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ).*
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 126