اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 118
روشن مى شود كه جهان مشهود
و اجزاء آن خودشان عين واقعيت (كه بطلان پذير نيست) نيستند بلكه به واقعيتى ثابت
تكيه داده با آن واقعيت، واقعيت دار مى شود و به واسطه آن داراى هستى مى گردند و
تا با آن ارتباط و اتصال دارند با هستى آن هستند و همينكه از آن بريدند نابود مى
شوند 160 ما اين واقعيت ثابت بطلان ناپذير را
(واجب الوجود) خدا مى ناميم.
نظرى ديگر از راه ارتباط
انسان و جهان
راهى كه در فصل گذشته براى
اثبات وجود خدا پيموده شد، راهى است بسيار ساده و روشن كه انسان با نهاد خدادادى
خود آن را مى پيمايد و هيچگونه پيچ و خم ندارد، ولى بيشتر مردم به واسطه اشتغال
مداوم كه به ماديات دارند و استغراقى كه در لذايذ محسوسه پيدا كرده اند رجوع به
نهاد خدادادى و فطرت ساده و بى آلايش برايشان بسيار سخت و سنگين مى باشد.
از اين روى اسلام كه آيين
پاك خود را همگانى معرفى مى كند و همه را در برابر مقاصد دينى مساوى مى داند اثبات
وجود خدا را با اينگونه مردم از راه ديگر در ميان مى نهد و از همان راهى كه فطرت
ساده را از توجه مردم به دور داشته با ايشان سخن گفته خدا را مى شناساند.
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 118