اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 109
بالا متوجه ساخته و حجت
خدايى پاك را در دل انسان جايگزين مى كند و همه چيز را فراموش مى دارد و گرداگرد
همه آرزوهاى دور و دراز وى خط بطلان مى كشد و انسان رابه پرستش و ستايش خداى
ناديده كه از هر ديدنى و شنيدنى روشنتر و آشكارتر است، وامى دارد و در حقيقت هم
اين كشش باطنى است كه مذاهب خداپرستى را در جهان انسانى به وجود آورده است.
عارف، كسى است كه خدا را
از راه مهر و محبت پرستش مى كند نه به اميد ثواب
150 و نه از ترس عقاب و از اينجا روشن است كه عرفان را نبايد در برابر
مذاهب ديگر، مذهبى شمرد بلكه عرفان راهى است از راههاى پرستش (پرستش از راه محبت
نه از راه بيم يا اميد) و راهى است براى درك حقايق اديان در برابر راه ظواهر دينى
و راه تفكر عقلى.
هر يك از مذاهب خداپرستى
حتى وثنيت، پيروانى دارد كه از اين راه سلوك مى كنند. وثنيت و كليميت و مسيحيت و
مجوسيت و اسلام عارف دارند و غير عارف.
ظهور عرفان در اسلام
در ميان صحابه پيغمبر اكرم
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم (كه نزديك به دوازده هزار نفر از ايشان در كتب رجال
ضبط و شناخته شده اند) تنها على عليه السّلام
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 109