اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 100
طريق دوّم: بحث عقلى
تفكر عقلى، فلسفى و
كلامى
سابقا تذكر داديم 146 كه قرآن كريم تفكر عقلى را امضا نموده
و آن را جزء تفكر مذهبى قرار داده است البته به عكس هم، تفكر عقلى نيز پس از آنكه
حقانيت و نبوت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم تصديق نموده است، ظواهر
قرآن را كه وحى آسمانى است و بيانات پيغمبراكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و
اهل بيت گرامش عليهم السّلام را در صف حجتهاى عقلى قرار داده و حجتهاى عقلى كه
انسان با فطرت خدادادى نظريات خود را با آنها اثبات مى كند دو قسم است (برهان و
جدل).
(برهان) حجتى است كه مواد
آن مقدماتى حق (واقعى) باشند اگر چه مشهود يا مسلم نباشند و به عبارت ديگر،
قضايايى باشند كه انسان با شعور خدادادى خود اضطرارا آنها را درك و تصديق مى كند
چنانكه مى دانيم عدد سه از چهار كوچكتر است، اين گونه تفكر، تفكر عقلى است و در
صورتى كه در كليات جهان هستى انجام گيرد مانند
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 100