اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 92
گمنامى است يادگارى است از
آن روز و گواهى است كه چگونگى وضع ناهنجار آن وقت را نشان مىدهد پس از اين دوره
در اوايل قرن چهارم هجرى فلسفه توسط ابىنصر فارابى احيا شد و در اوايل قرن پنجم
در اثر مساعى فيلسوف معروف بوعلى سينا فلسفه توسعه كامل يافت و در قرن ششم نيز
فلسفه اشراق را شيخ سهروردى تنقيح نمود و بهمين جرم نيز به اشاره سلطان صلاحالدين
ايوبى كشته شد و ديگر پس از آن داستان فلسفه از ميان اكثريت برچيده شد و فيلسوفى
نامى بهوجود نيامد جز اينكه در قرن هفتم در اندلس كه در حاشيه ممالك اسلامى واقع
بود ابنرشد اندلسى بهوجود آمد و در تنقيح فلسفه كوشيد.[1]
كوشش پايدار شيعه در
فلسفه و سايرعلوم عقليه
شيعه چنانكه در آغاز،
براى پيدايش تفكر فلسفى عاملى مؤثر بود در پيشرفت اينگونه تفكر و ترويج علوم
عقليه نيز ركنى مهم بود و پيوسته بذل مساعى مىكرد و از اين روى با اينكه با رفتن
ابنرشد، فلسفه از ميان اكثريت تسنن رفت هرگز از ميان شيعه نرفت و پس از آن نيز
فلاسفهاى نامى مانند خواجه طوسى و ميرداماد و صدر المتألهين بهوجود آمده يكى پس
از ديگرى در تحصيل و تحرير فلسفه كوشيدند.
همچنين در ساير علوم
عقليه كسانى مانند خواجه طوسى و بيرجندى و غير ايشان بهوجود آمدند.
همه اين علوم و به ويژه
فلسفه الهى دراثر كوشش خستگىناپذير شيعه پيشرفت عميق كرد چنانكه با سنجش آثار
خواجه طوسى و شمس الدين تركه و ميرداماد و صدر المتألهين با آثار گذشتگان روشن
است.
[1] . مطالب فوق را از
اخبار الحكماء و وفيات و ساير كتب تراجم بايد بهدست آورد
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 92