اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 63
رئيس يكى از چهار مذهب اهل
سنت را دارند. اختلافات مختصرى نيز در پارهاى از مسائل در ميانشان هست.[1]
3. شيعه اسماعيليه و
انشعاباتشان
باطنيه: امام ششم شيعه فرزند پسرى داشت به نام اسماعيل[2] كه بزرگترين فرزندانش بود و در زمان
حيات پدر وفات نمود و آن حضرت به مرگ اسماعيل استشهاد كرد، حتى حاكم مدينه را نيز
شاهد گرفت. در اين باره جمعى معتقد بودند كه اسماعيل نمرده بلكه غيبت اختيار كرده
است و دوباره ظهور مىكند و همان مهدى موعود است و استشهاد امام ششم به مرگ او يك
نوع تعمد بوده كه از ترس منصور خليفه عباسى به عمل آورده است. و جمعى معتقد شدندكه
امامت حق، اسماعيل بود و با مرگ او به پسرش محمد منتقل شد و جمعى معتقد شدند
اسماعيل با اينكه در حال حيات پدر درگذشته امام مىباشد و امامت پس از اسماعيل در
محمدبن اسماعيل و اعقاب اوست.
دو فرقه اولى پس از اندك
زمانى منقرض شدند ولى فرقه سوم تاكنون باقى هستند و انشعاباتى نيز پيدا كردهاند.
اسماعيليه به طور كلى
فلسفهاى دارند شبيه به فلسفه ستاره پرستان كه با عرفان هندى آميخته مىباشد و در
معارف و احكام اسلام براى هر ظاهرى باطنى و براى هر تنزيلى تأويلى قائلند.
اسماعيليه معتقدند كه زمين هرگز خالى از حجت نمىشود و حجت خدا بر دو گونه است:
ناطق و صامت، ناطق پيغمبر و صامت ولىّ و امام است كه وصىِّ پيغمبر مىباشد و در هر
حال حجت مظهر تام ربوبيت است.
[1] . مطالب فصل از ملل
و نحل شهرستانى و كامل ابناثير مأخوذ است
[2] . مطالب فصل از كامل
ابناثير و روضة الصفا و حبيب السر و ابىالفداء و ملل و نحل شهرستانى و بعضى
جزئياتآن از تاريخ آقاخانيه مأخوذ است
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 63