اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 151
ضرورى دارد، كسىكه متصدى
اداره جهات نامبرده است و پيشوايى جماعت را در آن جهات به عهده دارد، از ناحيه خدا
و رسول بايد تعيين شود. و البته پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز به امر خدا
تعيين فرموده است.
امامت و جانشينى پيغمبر
اكرم صلى الله عليه و آله در حكومت اسلامى
انسان با نهاد خدادادى خود
بدون هيچگونه ترديد درك مىكند كه هرگز جامعه متشكلى مانند يك كشور يا يك شهر يا
ده يا قبيله و حتى يك خانه كه از چند تن انسان تشكيل يابد، بدون سرپرست و زمامدارى
كه چرخ جامعه را به كار اندازد و اراده او به ارادههاى جزو حكومت كند، و هر يك از
اجزاى جامعه را به وظيفه اجتماعى خود وا دارد، نمىتواند به بقاى خود ادامه دهد
ودر كمترين وقتى اجزاى آن جامعه متلاشى شده وضع عموميش به هرج و مرج گرفتار خواهد
شد.
به همين دليل كسى كه زمامدار
و فرمانرواى جامعهاى است (اعم از جامعه بزرگ يا كوچك) و به سمت خود و بقاى جامعه
عنايت دارد، اگر بخواهد بهطور موقت يا غير موقت از سر كار خود غيبت كند البته
جانشينى به جاى خود مىگذارد و هرگز حاضر نمىشود كه قلمرو فرمانروايى و زمامدارى
خود را سر خود رها كرده از بقا و زوال آن چشم پوشد.
رئيس خانوادهاى كه براى
سفر چند روزه يا چند ماهه مىخواهد خانه و اهل خانه را وداع كند، يكى از آنان را
(يا كسى ديگر را) براى خود جانشين معرفى كرده امورات منزل را به وى مىسپارد. رئيس
مؤسسه يا مدير مدرسه يا صاحب دكانى كه كارمندان يا شاگردان چندى زير دست دارد، حتى
براى چند ساعت غيبت، يكى از آنان را به جاى خود نشانيده ديگران را به وى ارجاع
مىكند و به همين ترتيب.
اسلام دينى است كه به نص
كتاب و سنت بر اساس فطرت استوار است و آيينى است اجتماعى كه هر آشنا و بيگانه اين
نشانى را از سيماى آن مشاهده مىكند و عنايتى
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 151