اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 135
6. بيانى ديگر.
7. استمرار و توالى
آفرينش.
انسان از روح و بدن مركب
است
كسانىكه به معارف اسلامى
تا اندازهاى آشنايى دارند مىدانند كه در خلال بيانات كتاب و سنت سخن روح و جسم
يا نفس و بدن بسيار به ميان مىآيد و با اينكه تصور جسم و بدن كه به كمك حس درك
مىشود تا اندازهاى آسان است تصور روح و نفس خالى از ابهام و پيچيدگى نيست.
اهل بحث از متكلمين و
فلاسفه شيعه و سنى در حقيقت روح نظريات مختلفى دارند ولى تا اندازهاى مسلم است كه
روح و بدن در نظر اسلام دو واقعيت مخالف همديگر مىباشند. بدن به واسطه مرگ خواص
حيات را از دست مىدهد و تدريجاً متلاشى مىشود ولى روح نه اينگونه است بلكه حيات
بالاصاله از آن روح است و تا روح به بدن متعلق است بدن نيز از وى كسب حيات مىكند
و هنگامى كه روح از بدن مفارقت نمود و علقه خود را بريد (مرگ) بدن از كار مىافتد
و روح همچنان به حيات خود ادامه مىدهد.
آنچه با تدبر در آيات قرآن
كريم و بيانات ائمه اهل بيت عليهم السلام بهدست مىآيد اين است كه روح انسانى
پديدهاى است غير مادى كه با پديده بدن يك نوع همبستگى و يگانگى دارد. خداى متعال
در كتاب خود مىفرمايد: