ص 1 سپاس آفريدگارى را
كه آغاز همه از اوست و انجام همه بدوست بلكه خود همه اوست.
اين كلام كامل، اشارت به
توحيد از ديدگاه كمل اولياء اللّه است كه به تعبير بعضى از مشايخ ما- رضوان اللّه
تعالى عليه- توحيد اسلامى است. إِنَّ الدِّينَ
عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ. و چون خداوند سبحان منزه
از آغاز و انجام داشتن است يعنى ازلى و ابدى است آغاز و انجام ما سواه است زيرا آن
كه را آغاز و انجام است، صمد مطلق و كمال و حسن مطلق و واجب الوجود على الاطلاق
نيست تا آغاز همه از او يعنى مبدأ كل، و انجام همه يعنى غايت قصوى همه باشد لذا در
خطبه گفتهايم چون بىآغاز و انجام است آغاز و انجام است. و بدان كه وجود صمدى را
تعبير به وجود مطلق مىكنند و مىگويند: الموجود المطلق لا مبدأ له، و بهمين و
زان، لا منتهى له كه بىآغاز و انجام است بلكه
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ كه آغاز و انجام همه است.
نگارنده نخستين بار از اين
عبارت عطر آگين، عشق آغاز و انجام را در دل گرفته است، و در پى تحصيل آن بر آمده
است، و آن