responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : آغاز و انجام المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 132

نفس و ملكات مى‌گردند و ملكات ملك‌ها مى‌شوند يا شياطين كه ملتذ باشد انسان يا متألم به منادمت و مصاحبت آنها و همچنين ساير مرغوبات و مبغوضات از اين اعراض و تكرار و اصرار اينها متجسم و متجوهر و متقرر خواهد شد.

گر نبودى مر عرض را نقل و حشر

 

فعل بودى باطل و اقوال قشر

اين عرضها نقل شد لون دگر

 

حشر هر فانى بود كون دگر

روز محشر هر عرض را صورتى است‌

 

صورت هر يك عرض را نوبتى است‌

 

قول و فعل ما از صوم و صلات و طواف و جهاد و درس و بحث و غيرها همه اعراض‌اند ولى از تكرر افعال، جواهرى به نام ملكات در نفس حاصل مى‌شوند كه مواد و «بذور صور» أخروى‌اند كه انسان زرع و زارع و مزرعه خود است‌ وَ لا تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌ (يس 54) وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ‌ (بقره 73) تفصيل اين مطلب را بطور مستوفى در دروس اتحاد عاقل به معقول آورده‌ايم رجوع شود. و در دفتر دل ثبت شده است كه:

تو را تبلى السرائر هست در پيش‌

 

نگر جوانى و برانى خويش‌

نمى‌دانى كه در تبلى السرائر

 

شود هر باطن آنجا عين ظاهر

حجابت شد در اينجا حكم ظاهر

 

در آنجا حكم باطن هست قاهر

اگر از خود در آيى اى برادر

 

شود اينجا (آنجايت برابر

 

اسم الکتاب : آغاز و انجام المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 132
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست