و مظاهر بايد. و دنيا و
آخرت را به لحاظ گوناگون اسماى عديده است.
ص 16 و من ورائهم برزخ
الى يوم يبعثون، اشارت به تثليث است. كه علم و عين أعنى تعليم و تكوين هر دو بر
تثليثاند چه آن بر اكبر و اصغر و اوسط مبتنى است و اين بر فرديت اولى چنانكه در
مواضع چند از فصوص و فتوحات و اسفار محقق است. نسفى در انسان كامل از كشاف حقايق
امام به حق ناطق نقل كرده است كه سخن امام جعفر صادق است- عليه السلام:
ان اللّه تعالى خلق الملك
على مثال ملكوته، و أسس ملكوته على مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته
على جبروته (ص 375) ص 16 و ما انت بمسمع من فى القبور، اى فى قبور الابدان الطبيعية التى تبعث الابدان البرزخية منها.
ص 16 هر كه از اين
زندگانى بمرد، موت ارادى مراد است.
پيشتر از مرگ خود اى خواجه مير
تا شوى از مرگ خود اى خواجه مير
و قيامت برخاستن است،
انسان كه قيامت او قيام كرده است راستخيز است و گر نه در واقع چون ديگر جانوران
افقى است نه قائم و حشر او هم إِذَا الْوُحُوشُ
حُشِرَتْ.
ص 16 چه انبياء اصحاب شريعتند، نظر به نبوت تشريعى و انبائى دارد كه معطى نبوت و رسالت