اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 673
عبادات تكليفيّه، بر وفق
عبادات تكوينيّه باشد و عبادت تكليفى، امتثال اوامر و نواهى تشريعيّه است، و عبادت
تكوينى، امتثال اوامر و نواهى تكوينيّه و استكمالات تكوينيّه شش باشد.
در لطايف ششگانه آدمى- كه
به وجهى، تأويل خلقت در «ستة ايّام» است كه در جاى ديگر شرح دادهايم- پس، در عابد
«ما فيه الاستكمال» شش و «ما به الاستكمال» نيز شش است، تا عالمين انسان صغير و
انسان كبير، متطابق باشند و تفاوت، به اجمال و تفصيل است.
مسائل: در صيام، از احكام خمسه شرعيّه، غير [از] «مباح»، همه [اقسام] راه
دارد؛ امّا «واجب» گذشت، و امّا روزه «مندوب» بسيار است، چه: «الصوم جنّة من
النّار»[1]، مطلق آمده است و همه، در كتب فقهيّه
مذكور است، لكن متأكّد الاستحباب آنها [مورد اشاره قرار مىگيرد]، از آن جمله است:
صوم سه روز، از هر ماه،
اوّل خميس از هر ماه، و آخر خميس از هر ماه، و اوّل اربعاء از عشر دوم. و از آن
جمله است، شش روز بعد از عيد فطر، و از آن جمله است «ايّام البيض» با حذف موصوف،
اعنى: ايّام الليالى البيض- كه سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم باشد، از هر ماه كه اين
شبها، تماما با فروغ مه روشناند- و از آن جمله است، ايّام «مولد» و «مبعث» نبى
صلّى اللّه عليه و آله و «غدير» و «دحو الارض» و «اوّل ذى الحجّة» و «مباهله» و
ماه مبارك «رجب» و «شعبان» و غير ذلك.
اسرار: آن سه روز، و آن شش روز، در بعضى از اسرار مماثلاند. چه، در بعض
اخبار معلّل است كه مواظبت بر صوم آن شش روز، معادل است با صوم دهر، زيرا كه: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها».[2] پس، ماه مبارك، عند اللّه ده ماه
محسوب مىشود، و آن شش روز، دو ماه و [طبق اين محاسبه، در] مجموع يك سال مىشود، و
با دوام اين شيوه مرضيّه، معادل «صوم الدّهر» مىشود و همچنين صوم سه روز هر ماه.
[1] - «بحار الانوار» ج64/ 368 و ج 74/ 142.
[2] - انعام/ 161.
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 673