اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 613
چون نجوم در سطوع آفتاب
بىكران وجودش مستتر و مكشوف- كما مرّ-:
محجوبة عن كلّ مقلّة عارف،
اه.
تا بداند كه حقّ: «داخل فى
الاشياء لا بالممازجة و خارج عن الاشياء لا بالمزالية و خفىّ من فرط ظهوره»[1]، و در ظهور نفس قدسيّه بر قوا، اوّل
ظهور نفس و بعد ظهور قوا و هم چنين، در ظهور حق تعالى بر هر مظهرى، اوّل ظهور حق،
و بعد ظهور مظهر، چنانكه در آخر هم، نه آخر زمانى، بل تأخّر بالحقيقة، بعد از
اضمحلال مجازات: هو الباقى و كلّ شىء هالك.
و نيز بشناسد نفس را كه
«حىّ» و «عالم» و «قادر» و «مريد» و «سامع» و «باصر» و «متكلّم» است و متعلّم است
به همه اسماء حسنى، تا شناسد صفات حق تعالى را كه: «هو الحىّ العليم القدير المريد
السميع البصير المتكلم» و ائمه اسماء و مشمولات آنها را جميعا بشناسد به قدر
الطّاقة البشرية، و نيز بشناسد افعال نفس را، از ابدال و انشاء و تكوين كه دارد در
عالم خودش، تا بشناسد افعال خدا را به قدر طاقت، و به حسب معرفت خودش. لراقمه:
از پيش تا چند گردى كو به كو و در به در
رو به خويش آور كه هست از خود به او، راهى تُرا
-
«صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»[2]: بدل است از اوّل، و بيان است براى آن، و مراد آن است كه: هدايت
بفرما ما را، به صراط نفوس كامله. و قارى، بايد اراده كند به «منعم عليهم»، آنان
را كه در آيه ديگر مذكورند كه: «القرآن يفسّر بعضه بعضا»[3]، و آن قول حق تعالى است كه: «مَنْ يُطِعِ
اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ
مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ
أُولئِكَ رَفِيقاً»،[4] نه مطلق منعم، و نعمت علم باللّه و اليوم الآخر، و توفيق طاعت را به
آنان دادهاند كه در اين آيه ذكر فرموده:
-
«غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ»: شاملاند هر يكى از اين دو لفظ، هر كافرى و