اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 603
باشد، مضطجع شود به پهلوى
ايمن و با عجز [از آن] به أيسر و با عجز از اين هم، به پشت بخوابد، و ركوع و سجود
را در بعضى از اين مراتب، با ايماى به سر و در بعضى، به تغميض عين بگذراند.
سرّ در قيام است: بايد مذكّر باشد قيام در صلاة، قيامت را. چه، قيامت
مأخوذ از قيام عند اللّه القيّوم است، چنانچه فرموده:
«فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ».[1] چه، دو قابل مىباشند: يكى ماهيّت براى وجود خاصّ و ديگرى قابل به
معنى متعلّق نفس و آن هم بدن دنيوى و اخروى، و بايد از احرار شد كه بعضى از همه
متعيّنات «كون» و «مكان» برخيزند و قائم شوند به قيوميّت حق.
و اوّل مراتب قيام، نهوض
از بدن دنيوى است و مادّه هيولانى و امر نفس، اينجا بر خلاف است كه منبطح است و
اخلاد به سوى تدبير بدن دارد. پس در نماز، از افضل اوضاع و احسن تقويم بايد منتقل
شود به غايات و بايد منسلخ شود از وجود كونى، به وجود جبروتى، بلكه مستغرق شود در
وجود لاهوتى، چنانكه قائل به كلمه عليّه: «لم اعبد ربا لم اره»[2]، چنين بود.
بيت
گر نماز آن بود كه كرد آن مرد
هيچ كس در جهان، نماز نكرد!
مسألة: دوّم نيّت است.
اشارتى شد به اينكه
«صلاة»، عبادت جامعه است، مشتمل بر اقسام عبادات و فنون اذكار، و نيّت، ذكر قلبى
است و نيّت، قصدى است مقرون به داعى و داعى، قرب به حق است.
سرّ: قربتى كه همه عبادات و نسك را مغيّا به آن ساختهاند، قرب تخلّقى
است، به اخلاق الله تعالى علما و عملا، و حقيقت قرب تخلّقى «فناء فى اللّه» و
«بقاء باللّه» است كه بعد از «ملكه» و «استقامت» و «تمكين» به هم رسد. پس، اين
قرب، چون
[1] - زمر/ 68.
[2] - «ترجمه و تفسيرنهج البلاغه» ج 2/ 61، اين حديث پاسخ على است به ذعلب يمانى. در حديث آمده است:اعبد اللّه كانّك تراه،«بحار الانوار»، ج 4/ 29 و ج 25/ 204 و ج 72/ 279.
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 603